Wednesday 29 October 2014

CONFLICT!?

Assalamualaikum. Hai apa khabar semua? Aku macam biasa lah, sentiasa sihat.

For entry kali ni aku kena tulis pasal conflict yang aku pernah alami with my roommates or housemates. Ala bila dah duduk sekali ni biasa la kan kalau ada yang tak puas hati, gaduh2 manja tu semua kan. Setiap manusia lain2 perangai dia kan. Mana boleh nak sama je semua. Bosan kot. Haha.

Tapi bagi aku, aku rasa aku ni antara insan2 yang terpilih mungkin. Aku tak pernah la lagi dapat housemates or roommates yang perangai pelik2 and aku tak pernah la lagi ada apa2 conflict yang teruk (sampai kena tarik2 rambut, lempar2 pinggan mangkuk bagai kan. Haha) dengan housemates and roommates during my diploma life. Conflict kecik2 tu ada la. Tipu la kalau takde langsung kan. Tapi setakat conflict berkaitan benda2 kecik mcm pinggan mangkuk tak basuh, berebut bilik ayaq, berebut mesin basuh, tak sapu lantai suma2 tu jela. Mula2 tu sakit hati la jugak, stress sorang2 suma ada lah. Tapi lama2 dah terbiasa. So, untuk degree ni, aku dah siap2 dari awal buat jadual tugas utk semua ahli2 rumah aku, so that hidup aku tenang and aku takde nak sakit hati, stress, meroyan sorang2 dah. Hahaha.

Aku bersyukur la juga sebab dapat roommates and housemates yang okay and boleh masuk dengan aku. Kadang tu kesian jugak dekat sapa2 yang ada problem dengan housemates or roommates dorg. Mana tak nya, muka tula yang nak kena hadap tiap2 hari kan. Kalau dah masing2 masam muka memang tak best la nak duduk sekali.

So, aku rasa better kita prevent conflict ni dari terjadi daripada kita nak kena solve conflict tu bila dah terjadi. Antara cara yang boleh kita guna untuk prevent confict2 ni dari terjadi contohnya kita boleh la berbincang dulu before kita nak menuduh or buat apa2 bila ada something happen dgn roomates tu. Jangan la terus nak jump to the conclusion sendiri kan. Pastu kita jugak kena la jaga mulut ni sikit. Jangan la main lepas je cakap, walaupon masa tu kita tgh marah ke apa ke. Kadang tu benda kecik je, tapi sebab mulut tak pasal je jadi besaq *tambah2 kalo perempuan kan. -.-  

Pastu aku rasa better before nak buat something tu, baik kita fikir dulu baik buruk dia tu. So that, takde la nanti jadi benda pelik2, conflict segala bagai kan dgn housemates and roommates kita. Prevent tu lagi elok dari nak solve mungkin. Haha.  

Okay la that’s all for this entry. Till we meet again! Bye. Assalamualaikum.


No comments:

Post a Comment