Sunday 19 October 2014

AKU dan “AMAXOPHOBIA”

Assalamualaikum. Hai uolss, aku kembali lagi. Dalam dok busy study qmt and osha tetiba teringat blog tak update lagi. So, kita berhenti study jap, kita update blog dulu okay. Haha.


Disebabkan entry ke 5 ni pasal free topic kan, so aku lagi lah takde idea nak tulis pasal apa. Haha. Setelah dah beberapa kali brainstorming, aku pon decide la utk cite pasal benda dekat bawah ni.




Amaxophobia? Apa tu? *Sapa tau angkat tangan. Haha .

Amaxophobia ni bukan sejenis makanan, minuman or buah-buahan ye kawan2. Amaxophobia ni adalah salah satu jenis fobia okay! Kalo dalam bahasa melayu, orang panggil fobia menaiki kenderaan, and salah seorang manusia yang mengidap masalah Amaxophobia ni adalah AKU.

Aku pon taktau la asal aku boleh ada fobia ni. Mungkin sebab dulu masa aku sekolah rendah aku pernah accident and aku jadi trauma, and mungkin sbb tula kot lama2 aku jadi fobia nak naik kenderaan. Kadang tu nak tergelak jugak bila fikir yang aku ni takot nak naik kenderaan. Haha. Tapi terseksa jugak rasa bila aku fobia mcm ni. Tiap kali nak naik kenderaan mula la aku tak senang duduk, gelisah tak tentu pasal. Mula la dalam hati ni nak baca macam2 doa. Hehe.

Amaxophobia jugak dikategorikan sebagai :
  • Takut untuk bawa kenderaan. *sebab tu sampai sekarang aku tak berani bawak kete. Nama je ada lesen kan. Haha
  • Takut menjadi penumpang dalam kenderaan.
  • Takut utk menaiki kereta, kapal terbang, train dan lain2 kenderaan.*kalo nama benda tu kenderaan and dia bergerak, mmg kecut perut la aku nak naik.

 Simptom-simptom biasa yang akan dirasai oleh manusia2 yang ada fobia ni*termasuk lah aku adalah rasa bimbang yang melampau(kadang tu sampai pikir benda yg bukan2 -.- ), pernafasan dan degupan jantung laju(rasa macam baru lepas berlari tu), berpeluh-peluh(padahal ekon pasang kuat je kot).

Haha kelakarkan? Memang tak boleh lawan lah aku dgn fobia ni. Kalo naik kereta(selalunya jadi penumpang la, mmg tak la aku nak drive kantambah2 kalo jalan dkt highway, malam pulak tu, pastu ada pulak bas ke lori ke kat sebelah tu kan, mula la aku jadi tak tentu hala, berpeluh sana sini, seram sejuk sume ada lah. Walaupon muka aku nampak cool je tiap kali naik kereta, tapi dalam hati hanya Allah yg tau apa aku rasa, takot dia macam mana.

 Pastu lagi satu kalo aku naik kereta, aku tak akan tido. Mata aku ni akan sentiasa alert depan, belakang, kiri, kanan. Hahaha. Kalo ngantok mcm mana sekali pon aku tetap akan tahan mata ni supaya jangan terpejam. Sebab aku rasa mcm sangat tak selamat bila aku pejam mata.

Pastu satu lagi, mulut aku pon tak akan berhenti membebel tiap kali aku naik kereta. Dari start je kereta tu berjalan, mulut aku pon akan start la mengeluarkan kata2 hikmah seperti “perlahan sikit, berhenti traffic light merah, brek sikit laju sgt lahhh”. Hahaha. Semakin laju kereta tu bergerak, semakin laju jugak lah mulut aku akan mengeluarkan lontaran vokal. -.-  Bila dah selamat sampai dkt destination tu, baru lah mulut aku tu akan senyap. Dan sebab tula kakak-kakak aku tak suka drive bila ada aku, sebab dorg ckp aku bising, mulut tak reti senyap. Hahaha. Tapi nak buat macam mana kan, bukan aku saja2 nak buat bising, tapi dia automatic tau keluar bebelan2 tu. Haha.

Hmmmm….aku pon taktau la sampai bila aku akan rasa fobia ni, aku pon taktau bila lah rasa takot aku ni akan hilang. Aku harap satu hari nanti rasa takot aku ni akan hilang. Kalo tak hilang pon, berkurang sikit pon Alhamdulillah.

In Shaa Allah. Amin.




p/s : Sebenarnya segan nak cite sbb ni kelemahan aku kan. Tapi dah tercerita kan. Takpelah, atleast orang dah tau aku ni takot naik kenderaan kan. So, lepas ni kalo aku naik kereta dengan korang, “Please! Bawak kete elok2 ye, tak mau laju2, iolss takot. Hehe”.








1 comment:

  1. he he..u should naik kereta ngan Syazwan..dia bawak kereta laju gilos

    ReplyDelete