Thursday 16 October 2014

INTEGRITY AND ETHICS. APA ITU?


Assalamualaikum…. Hi! I'm back for the fourth entry.


In this entry I will explain about integrity and ethics.






Okay, first I would like to explain about integrity. Masa aku google, aku jumpa la definition integrity mcm dekat bawah ni
.
.
.

Integrity means following your moral or ethical convictions and doing the right thing in all circumstances. Then, having integrity means you are true to yourself and would do nothing that demeans or dishonors you.


Kalau ikut kefahaman aku, integrity ni maksud dia lebih kurang macam kita kena lah sentiasa buat baik and buat benda yang betul dalam apa juga situation. Kiranya kena jujur and tak boleh menipu lah. *tak kisah lah orang lain tau ke tak. Tak kisah lah orang lain tengok ke tak apa yg kita buat tu.   

Pastu integrity ni sangat berkait rapat dengan ethics. Maknanya, dekat mana ada ethics, mesti akan ada juga integrity ni and vice versa.*macam “bagai isi dgn kuku la.” Haha betul ke? Hahaha.




Contoh integrity yg perlu ada as a student aku rasa adalah sentiasa jujur utk setiap quiz, test and exam yg kita buat and tak berniat utk cuba nak meniru dalam that exam. Walaupon kita tak tau nak buat, but kita tak meniru org lain. Buat semampu yg kita boleh je. Memang org lain tak tau niat kita tu, tapi kita tetap integrity utk tak tiru org lain(betul ke ehh contoh aku ni? Haha). Be responsible. Do what you say you will do, pon aku rasa salah satu contoh integrity dalam diri yg kita perlu ada.


 “Have the courage to say no. Have the courage to face the truth. Do the right thing because it is right. These are the magic keys to living your life with integrity.” - W. Clement Stone 





 Next, aku nak explain pulak pasal ethics. Kalau orang melayu panggil etika.

 Ethics, sometimes known as moral philosophy, is a branch of philosophy that involves systematizing, defending and recommending concepts of right and wrong conduct, often addressing disputes of moral diversity.
.
.
.

Kalau ikut google, maksud ethics macam dkt atas ni lah. Kalau based on aku punya kefahaman, ethics ni adalah nilai-nilai and moral yang act as indicator utk membentuk tingkah laku and perangai seseorang tu.*maknanya, dgn adanya ethics ni lah yang akan determine seseorang tu nak jadi baik or jahat. Seseorang tu must follow semua rules yang ditetapkan in their daily life. Takde la ikut suka dorg je nak buat apa kan. Haha. Contoh dia, mcm etika makan ke, etika berpakaian ke. Kannnnn..*aku rasa lah. haha

Kalau seseorang tu ada ethics dalam diri dorg, automatically dorg jugak akan ada integrity dalam diri dorg. Sebabnya, ethics ni mcm mak la dekat integrity tu, and integrity ni anak kepada ethics tu. Haha

Pastu, integrity and ethics ni sangat lah penting for semua individual and organization sebab dua benda ni lah yang akan make sure all the activity and program yang dibuat tu dapat achieve target macam apa yang dorg nak and target tu dicapai dengan cara yang baik n betul serta beretika.






Okayy! aku rasa that’s all my opinion about integrity and ethics. Cukup-cukup la tu kan*sebenarnya aku dah taktau nak tulis apa dah. Hehe.  Nanti kita jumpa lagi okay for the next entry. Till we meet again, bubye!


Assalamualaikum.



            

No comments:

Post a Comment